Loterií k daňové zodpovědnosti

Obrázek nebo fotografie#10530

Na Slovensku funguje od září loňského roku "bločková loterie". O co se jedná a dočkáme se jí i v České republice?

Bohuslav Sobotka při své návštěvě Slovenska, která proběhla 13. února, prohlásil, že by se rád seznámil s tím, jak fungují tamní daňové reformy. Premiér Slovenské republiky Robert Fico v poslední době několikrát využil příležitosti prezentovat úspěchy těchto reforem a ani při návštěvě českého předsedy vlády tomu nebylo jinak. V listopadu minulého roku se slovenskému ministerstvu financí dle jeho statistik podařilo po osmi letech zvrátit trend a zvýšit efektivní daňovou sazbu, tedy jinak řečeno úspěšněji vymáhat placení daní.

I nový ministr financí České republiky Andrej Babiš zakládá vizi svého ministerstva na lepším výběru daní, především daně z přidané hodnoty (DPH). Do funkcí svých náměstků nechtěl pustit zástupce ČSSD nejen z politických důvodů, ale i čistě personálních, tvrdil, že pozice musí obsadit daňovými specialisty ze soukromé sféry, kteří se problematikou zabývají dlouhodobě a profesionálně. Celé vládní programové prohlášení je do značné míry založeno na předpokladu zvýšených daňových příjmů, které mají být důsledkem nejen vyššího hospodářského růstu, ale právě i kvalitnější daňové správy.

Loterie jako nástroj daňové kontroly

Rozhodně nejviditelnějším výsledkem daňových změn na Slovensku je takzvaná "bločková loterie". Tato novinka spočívá v tom, že každý zákazník, který provede nákup za více než jedno euro, může pomocí internetu přihlásit svou účtenku do loterie. Jednou za dva týdny dochází k losování zaregistrovaných účtenek a majitelé deseti vítězných si rozdělí dvacet tisíc eur nebo jiné hmotné ceny.

Pointa celé loterie je, že do ní lze přihlásit pouze účtenky ze správně fungujících registračních pokladen. Pokud zákazník zjistí, že jeho účtenku nelze přihlásit, může kontaktovat orgán státní správy a identifikovat dodavatele zboží či služeb, který nedostatečně registruje své obchodní transakce, a tím se potenciálně vyhýbá platbě daně z přidané hodnoty. Druhým cílem loterie je motivovat zákazníky k vyžadování účtenek. Tím by se mělo zamezit tomu, aby dodavatelé v rámci konkurenčního boje nabízeli prodej bez účtenky, na němž by zákazníci ušetřili, protože z něj není odváděna daň z přidané hodnoty. Loterie by měla jednoduše řečeno motivovat zákazníka k odmítnutí takové transakce i z jiných než jen morálních důvodů.

Celý koncept účtenkové loterie je zajímavý svou metodou. Soutěživost lidí a jejich touhu po peněžní výhře se snaží přeměnit ve zlepšení daňové disciplíny. Účtenková loterie funguje úspěšně už od padesátých let na Taiwanu, ale například v Gruzii, kde byla zavedena v roce 2012, ji po sedmi měsících zrušili. Ukázala se jako nákladná a sloužící spíše k obohacení loterijní společnosti než lepšímu výběru DPH.

Proč až nyní?

Bločková loterie je prezentována jako jeden ze základních kamenů úspěchu slovenských daňových reforem. Ty jsou obecně založeny na zprůhlednění vztahů mezi státem a podnikatelskými subjekty a na co nejrozsáhlejším převodu jejich vzájemné komunikace do elektronické podoby. Robert Fico už několikrát prohlásil, že pokud se zefektivnění výběru daní podaří, je možno uvažovat o snížení sazeb, především sazby DPH, jejíž výše nejvíce ovlivňuje život běžných občanů.

Bohuslav Sobotka po jednání se slovenským ministrem financí Petrem Kažimírem, které proběhlo na konci návštěvy, řekl médiím, že by v České republice rád zavedl elektronickou evidenci tržeb, to znamená novou generaci registračních pokladen, i účtenkovou loterii už od roku 2016. Jako kdyby se v Bratislavě nechal oslnit řečmi slovenských kolegů a zapomněl na jednu důležitou věc, a to sice, že Robert Fico se nachází v závěru své prezidentské volební kampaně.

První kolo slovenských prezidentských voleb se koná patnáctého března. Robert Fico je jejich favoritem. Jeho prohlášení o možném snižování daní hned po prvních zprávách o úspěchu reforem je poněkud zvláštní. Proč se efektivnější výběr daní stal prioritou vlády až v posledním roce? Robert Fico je premiérem od roku 2012 a byl jím i v letech 2006−2010.

Není pochyb, že účtenková loterie je doposud úspěšná, lidé se o ni zajímají a je mediálně přitažlivá. Před každým slosovacím kolem jsou do loterie zaslány desítky milionů účtenek. Přesto je potřeba se zamyslet nad jejími principy, které jsou rozhodně diskutabilní, a počkat na její dlouhodobé výsledky. Veškeré propočty, které se dosud objevily, byly především odhady, které byly navíc zarámované mediálními zkazkami o odhalení neregistrované pokladny v jedné či druhé prodejně. Hodnocení celého opatření na základě podobných zpráv je prozatím rozhodně předčasné.