PETR PUSTORYJ: kohout už nasíravě kokrhá

je čas popojít a znovu vykecávat luftu / co nikomu živému

 

Básně věnované, básně oslovující blízké, hospodské spolustolovníky, básníky, výtvarníky, básně rozhovory – tak lze ve zkratce charakterizovat předložený soubor básní Petra Pustoryje. Vybaví se mi Jirous, Homér, Krupa... ale není třeba srovnávat, tahle poezie vyvěrá přímo z řeči, ze zaslechnutých životů, osudů, ze zahlédnutých drobných příznakových situací, z několikrát převrstvených leč nepřekrytelných vzpomínek na dětství. A je v tom fanfarónství: ale vem vás bližní čert / co vlastně očekávat / království nebeské? / a s babama? / apokalypsu? Ale také rezignace: dnes a to je horší / už ho nic nezachrání / protože to co by rád / raději zbaběle propást chce.

Petr Čermáček

Pustoryj

 

A KDYŽ TI CHYBÍ VÁPNÍK

(matce)

 

takys to mami měla tak?

a co myslíš? – jak jinak!…

a tos ještě šel zadkem

proto jsi měl vykloubené nohy

jako ségra – ta šla normálně hlavou

ale zase neměla dovyvinuté ty čéšky či co

já tehdá trpěla na plíce – ta tubera víš?

a byla ukrutná zima

a jak jsem se uzdravovala

strašně jsem jedla a pila mlíko

všechno to vápno ale šlo na ty plíce

a na ni tam asi scházelo

a pak po letech možná i na tebe –

aha já myslel jestli tě taky tak trápili

jak tu chuderu teď v televizi

doktoři

aby dosáhli svého –

jo tak?!… no taky…

jak bylo potřeba

 

Pustoryj

 

MOUDROST JE SDĚLENÁ VLASTNOST

(O. Přindišovi)

 

když mrtvý beuys vysvětluje obrazu zajíce

vzbuzuje nevysvětlitelný smích

dotčeně hodíš okem

zapráskáš knírem

kohout už nasíravě kokrhá

a mrtvý obraz ještě narychlo dovysvětlovává

zajícovi beuyse

ale pozdě bycha honit

obrazem řečeno

každopádně vstáváš

příkazem konat sdíleným

se zaslíbeným zajícem v posteli

posedlý

 

Pustoryj

 

MERLIN

(O. Holpuchovi & L. Beranovi)

 

blažené tři obláčky sedí na tenkém nebi

a úplněk buddha hubu jak rohlík

šmatlal mokré listí dokud nezjistil

že je na místě

naproti dědek u červeného

smrdí po olíznuté balicí pásce

počítá drobné

a pinglice ho natáhla a vyštvala do tmy

navzdory křesťanské lásce

ale vem vás bližní čert

co vlastně očekávat

království nebeské?

a s babama?

apokalypsu?

smál se na ty u džuboxu

však po očku

skrze sklíčko piva už už ven

ven!

netřeba se dozvídat

je čas popojít a znovu vykecávat luftu

co nikomu živému

 

Pustoryj

 

LÁSKA

(V. Shockovi)

 

zdálo se mu

že s nimi toho dne byla

ve společné domácnosti

jeho bývalá láska

po ránu zjevila se

zůstala i na oběd

a zdálo se že žena ani dcera

si jí vůbec nevšimly

ani tchýně náhle na inspekci došlá

věděla to však bůhví jak

objevivší se matka

atmosféra v obydlí plném žen

rázem zhoustla

co až si s ní začnou povídat?

znají matky vše?

bude to fér?

tratil se jak černý pasažér

žel v tu ránu

gravitací přikované botky

mu znemožnily návrat

na oběžnou dráhu

 

Pustoryj

 

PISSOIR NOIR

(P. Linhartovi)

 

vlezl a úslužná hajzlbába v buňce

ó děkuji převelice dí

když vrací mince

a dál se vzdělává v knížce

 

u pisoárů zleva vedle po očku

tlustej cikán vedrem zasolenej

laská maso klacka ve dlani

a medle vpravo druhej taky nelení…

 

dochcal dopnul se a odchází

u kasy se pro jistotu ohlíd

cikáni nejsou hned tak hotovi

šetřej na lepší časy

 

Pustoryj

 

PANICTVÍ

(R. Vitáskovi)

 

ležel jen tak v trenýrkách

ochmatkával ochmýřené tělíčko

pod houní v kalhotkách

prolíbali celou noc

ona nic

ani prstíčkem

co by za to jen…

nad stanem stála bouře

průtrž mračen

ráno povodeň

na podlážce bláto

pravdu netušící

spiklenecky mrkající kamarádi

záviděli

nechal je při tom

co s nima

nevyspalý

vazkým kolem dole škroben

po pivní snídani teprvá si užili

poezii místa

na matracích hravě sjíždějí

mazáci

dravou svratku

 

Pustoryj

 

DÈ JA VU

(B. Vaňkovi Úvalskému)

 

pysky olízla rtěnkou

vstala od stolu

stvol

metr osmdesát

nohy žirafí

kozy kybelé

chlapi jako jeden muž

nevydrželi normálně nečumět

na netvora na míru

štronzo v zahrádce cmrndlých piv

otočka

dusot do prken desatera osudů

křís šteklů o živec dlažby

jde středem

provázena pohledy

které říkají

neva teda že je vypatlaná

ta by mastila…

za rohem sešla z očí

do volného vesmíru

mamrdům se ulevilo

… jako bych to už…

 

Pustoryj

 

PO LETECH

 

něco mu to připomíná

ten samej výraz

oči vábivý a pátravý zároveň

jako oči srnky

tehdá to nevinný kvítko

po pár bezvýsledných týdnech

poslal po vodě

mladej fracek

naivní a hloupej

myslel že má pech

že propás špás by se řeklo

jenže ty smutný oči

se mu propalovaly sítnicí

ještě po letech

dnes a to je horší

už ho nic nezachrání

protože to co by rád

raději zbaběle propást chce

 

Pustoryj

 

ŠICÍ STROJ

(rodičům)

 

když něco proved řezala ho matka

otec přísný a spravedlivý jako bůh

nad věcí samou o sobě se rozčílil

ale skutek utek

to matka s tváří anděla se činila

gumovým šlauchem přes prdel

aby to sakra už věděl

zatímco popel z astry se tiše snášel luftem

do trávníku pod balkonem

na kterém bůh s pohledem vraženým do nebe

němě zakuřoval nářek oběti

jeho trestem – o to horším

klečíval u šicího stroje

stroje nesčetného času

na hrachu zenu

aby zvěděl

jak se to má dít… a děje se!

děti!

 

Pustoryj

 

MOTÝL

(J. Dadákovi)

 

modrásek střihnul křídly

a odlétl v zobáku rehka

 

stojíme se štopkou šnapsu

mlčky na zápraží

každá otázka je lehká

 

 

Petr Pustoryj (vlastním jménem Petr Palarčík) se narodil v roce 1963, Váha. Je knižním grafikem, výtvarníkem, fotografem a básníkem. Publikoval v časopisech Psí víno, Těžkoříct, Host, Dotyky, Salon Právo, Lžička v šuplíku, Týnecké listy, Herberk. V roce 2004 vydal sbírku textů Den a noc (Votobia). Je zastoupen v antologii Vertikální nostalgie (Votobia 2001) a ve sborníku Um pakultury 2014. V šuplíku zůstává sbírka Toulky loutky. Básně hospodské, věnované a jiné. Je ženatý, má dceru. Žije v Olomouci.

 

Pustoryj