Obživlosti: Svět kazítek (dříve kurvítek)

Obrázek nebo fotografie#21088

Nemohu si to pamatovat, nebyl jsem u toho ještě na světě, když má maminka obrečela svatební dar od tchyně. Byl to ale dar, který pak stál v kuchyni celé mé dětství, mládí, a stál tam i kdykoli jsem dospělý přišel na návštěvu. A stojí tam dodnes. Jde o robustní litinový robot. Mele, šlehá, mísí a strouhá, nicméně už jako nový byl retro, neschopen v padesátých letech minulého století esteticky konkurovat módnímu plastu. Jak s tímto robotem šly roky, zklamání z nemoderního daru se měnilo na vděčnost za spolehlivého, výkonného, nezničitelného společníka v domácnosti. Mé babičce bylo mnohokrát odpuštěno.

Vybavil se mi ten robot, který nemá naprogramovanou životnost a tím pádem je nesmrtelný, když jsem zaregistroval zprávu, že EU plánuje zakázat ve spotřebičích kazítka. Kazítko je korektní synonymum pro lidový výraz kurvítko. Jde o součástku, kterou výrobce vyvine tak, aby snížila životnost spotřebiče a přinutila zákazníka, ideálně krátce po uplynutí záruční doby, koupit přístroj nový.

Boj s kazítky se chystá kvůli hromadění odpadu, neboť masová produkce přístrojů s minimální životností extrémně zatěžuje životní prostředí. Ve světě, kde prim hraje zisk, jde ale o boj předem prohraný. Kouzlo kazítka je totiž v tom, že věci, které vydrží věčně, moderní člověk nechce. Překážejí mu v následování módních trendů a omezují ho v shoppingu. EU je schopna přinutit výrobce k tomu, že přístroje půjdou opravit, ale nejspíše se tím pouze docílí, že lidé budou místo nefunkčních přístrojů vyhazovat přístroje funkční.

Někdy před deseti, patnácti lety, se mi Jakub Patočka hrdě pochlubil právě zakoupeným automobilem. Tuším to byl Ford, v každém případě šlo o otřískanou ojetinu: „Toto je poslední model, ve kterém ještě nejsou kurvítka!“ Jak to řekl, hned mi ten veterán přišel jako perfektní investice. Od pohledu ho nemohla zastavit nějaká softwarová vada.

Kazítka v přístrojích nebudou náš největší problém. Daleko nebezpečnější jsou kurvítka, která se nám vlivem agresivní reklamy a marketingové manipulace dostávají pod kůži a do hlavy. Ve snaze splynout s trendem, nevybočit z řady, se standardní spotřebitel chová iracionálně, jako pitomec: Nekupuje to, co potřebuje, ale vyhazuje to, co má, protože potřebuje nakupovat.

EU se chystá bojovat s kazítky, na která si ale lidé nestěžují, neboť jim mentální civilizační kazítka přeprogramovala mozek.

Je fascinující, jak se během pár desítek let proměnil obsah regálů v nákupních domech. Vše, co je dnes v obchodech, skončí do pěti let na skládce. Shopping je procházkou po smetišti, na které nám už dávno nehrozí, že narazíme na robustního litinového robota. Nesmrtelnost věci (kvalita) se z ideálu stala handicapem.