JITKA N. SRBOVÁ: věčností vyplétaný neklid
…pozoruje čas, jak machruje na skokanském můstku …
Bylo, nebylo. Nové básně Jitky Srbové si hrají s formátem pohádky, nejen využitím pohádkových atributů a bytostí, ale především způsobem vyprávění. Otázky, imperativy, filmové obrazy, kategorické postuláty. Výsledný tvar je neobvyklý, imaginativní, svěží. Právě postuláty a imperativy těchto básní mne zvláště baví: Největším trestem pro neblahé události / je zlaté světlo / zachycené v listí. Nebo: Všechny kelímky přijdou do nebe: / ty nadepsané jmény / půjdou napřed, špalírem sezónních / a bezejmenných. Tajemná sdělení, náhlé obrazy vyvolané živelnou představivostí, paradoxy, tvrzení blízká koánům. Překotné, běžecké básně: Líbí se mi, že ti v hlavě běží les.
Petr Čermáček
DRAK ŘÍKÁ
I.
Drak sedí na hromadě kostí,
je listopad, ani jasmín
nezavoní.
Kouzelný koni, jsem sytý princezen:
závoje a karmínové rty, výkřiky
a nekrology,
dej mi rytíře! Chci se válet
v příčně pruhovaných svalech.
II.
Drak říká: jsem tu pořád sám,
co přivedeš, to sežeru –
Přiveď oči, které vidí budoucnost.
Večer budu si ji promítat
na stěně jeskyně, bude to veřejné,
v noci
se pak budu postit.
III.
Drak vaří oheň v sedmi hlavách.
Oči půjčil kouzelnému koni, rytíři
i divákovi. Drak říká:
vidíš příběh? Uhádni, jak skončí.
POTOM
I.
Potom přijde podzim: krásný
k zešílení.
Říká: léto bylo, teď si tebe vezmu.
Kde máš dveře? Už je otvírám, už jsem v nich,
kde máš špajz? Jdu ho vyjíst.
II.
Potom přijde podzim, praví: ty mi chutnáš,
celá kaštanová —
Kde se zapínáš? Líbí se mi, že ti v hlavě běží les.
III.
Potom přijde podzim, má zlaté žíně
v obočí. Ano, dej si mezi zuby kost,
neboj se mi svírat kmeny,
teď.
IV.
Potom přijde, zabere si velký sál,
filmy, které předtím promítal,
zády ke mně, nahý, spálí.
VÝKLAD
I.
Tady, nad vysokým stolkem drahé kavárny
sedí bůh.
Jak by ale seděl?
Je možné, že konstrukt vyšší bytosti závisí
na množství lidí ve Starbucks? Čím víc bloudů,
tím skutečnější božský zadek.
II.
Všechny kelímky přijdou do nebe:
ty nadepsané jmény
půjdou napřed, špalírem sezónních
a bezejmenných.
Kelímky s chybou ve spellingu
prověří k tomu zvlášť vyškolený anděl.
III.
Autoři úspěšného konceptu drahých kaváren
mají v pekle zvláštní sekci:
lungo v ceně 25,-
smí se tu vypít jen jednou za dvě hodiny,
a to pouze v případě, že se přitom
dlouze rozebírá
zadek myšleného boha.
VE SKUTEČNOSTI
Ve skutečnosti nepíšu já Noc: to ona
píše mne, to ona sedí pod smyšleným nebem
se smyšleným vínem.
A nejsou kolem lidé, to jen zástup duší
pozoruje čas, jak machruje
na skokanském můstku.
Ve skutečnosti to můj kocour
píše všechny básně, zatímco já
předu jetelem, zatímco Noc se svléká,
z nebe se olupuje světlo,
za každým keřem číhá zvíře.
KONEC VISÍ
I.
Světlo je vyrobené
z pozlacených listů. Požírá ho
chřtán vydlabané dýně,
mýtus s neurčeným koncem:
dovezli jsme ho z Polabí, a teď ho tady máme.
II.
Princ zachránce přichází vždy
s večerem. Tak ostrý je jeho meč,
že splývá s oblohou.
Rozseknutá nad Točníkem
krvácí pak karmín —
III.
Konec visí na sušáku s mokrým prádlem.
Zbabělec listopad ho nevysloví,
ač doprali jsme před polednem,
ač termostat vět ukazuje přes dvacet.
V PAPÍROVÝCH NOVINÁCH
I.
V papírových novinách
bydlí test autosedaček
a sedm strašidel. Všimni si okna:
je tu, abychom se mohli dívat ven.
II.
Na řevnickém hradle visí
mdlý pohled pána z rychlíku vyšší kvality;
a jakou kvalitu máš ty? Vědci zjistili, že
milovat umějí i muži podprůměrné výšky —
III.
Odevšad šlehají plevelné dřeviny.
Než dovaří se káva
v konvici dívky z Minibaru, zas tu
bude buš.
IV.
Sedm strašidel chřestí novinami.
Největším trestem pro neblahé události
je zlaté světlo
zachycené v listí.
DOTÝKÁ SE BÁSNÍKA
I.
Dotýká se básníkovy větve.
Celé to nějak skřípe, hele,
musí se to opravit.
II.
Do kůlny táhne cit, je ho fůra,
v ruce třímá hasák.
III.
Odkládá prak. Dotýká se básníkovy
ploutve nožem z rybí skřele, je to celé
jako obraz, mezitím, jak jinak,
už jsou oba nazí.
IV.
Dotýká se básníkova pohlaví:
ty hebké záhyby, je to jako květina,
tak ty jsi žena? Tím se vysvětluje
celá první sloka —
Poprvé se dotkne básníka.
PŮJDU KAMKOLIV
I.
Půjdu kamkoliv za pachem starých knih.
V prstech vylisovaných, promiň,
záložkáři, prahnu jen po vůni kůže,
po stínu, když míří na zažloutlý list,
když duše čtenáři vypadne ven
nosem.
II.
Půjdu kamkoliv, vypůjčím si zatracený slovník,
půjdu, Diviš, Hiršal, kamkoliv,
ve skutečnosti jde to všechno za mnou,
protože za pachem starých knih,
věčností vyplétaný neklid.
Jitka N. Srbová (1976) Vystudovala Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy. Na internetu publikovala pod nickem Natasha; básněmi je zastoupena v literárních sbornících 7edm (2010) a Místa nevhodná k odstranění (2010) a v ročenkách Nejlepší české básně (2012, 2015 a 2017). Publikovala rovněž hojně časopisecky. Vydala básnické sbírky Někdo se loudá po psím (Dauphin, 2011), Světlo vprostřed těla (Dauphin, 2013) a Les (Dauphin, 2016). Žije v Hořovicích.