Ekonomie beletrie a reality
O názorech „jiného ekonoma“ Tomáše Sedláčka.
Tomáš Sedláček je inteligentní, vzdělaný a vtipný člověk. Dokáže zodpovědět každou otázku, často díky metodě, kdy mluví na jiné téma, než je tázán. V zábavním pořadu Všechnopárty například nedávno řekl, že i ten nejchudší důchodce má dnes bohatší nákup než nejbohatší důchodce z Tuzexu před 30 lety. Tomuto bonmotu se určitě nesmála paní Dáša F. z Řep, která za svůj panelákový byt na předměstí 2+1 platí měsíčně 12.000 Kč při důchodu 13.000 Kč a navíc nyní řeší to, že majitelka domu chce zvýšit nájem o 30 %. Nechme stranou výpočet profesora Civína, který říká, že rozdíl v materiální úrovni současného „průměrného seniora“ oproti tomu předrevolučnímu důchodci je po 30 letech pouhých 6 % a rovněž to, zda trvanlivost potravin či jiných výrobků zakoupených za důchod je (za strmého „ekonomického růstu“, který startoval na úrovni, ze které měl strach i Karel Kryl) stále stejná. Odpověď TS byla navíc trochu mimo téma, neb otázka Karla Šípa zněla, jestli je dobře, nebo špatně, že jako konzumní společnost hodně konzumujeme. Na tuto překvapivě zásadní otázku TS odpověděl citací Ježíše Krista, mluvil o automatizaci ekonomiky, umělé inteligenci a zmínil i problém robota, který neumí poznat, že je vajíčko křehké. Zajímavá byla i myšlenka, že nyní máme kapitalismus tak zvaný růstový, pro který je ekonomický růst nade vše, takže v jeho jménu ignorujeme lidská práva, slušné chování i to, že větší země může obsadit menší zemi. Dříve prý existoval kapitalismus, který vyznával soubor hodnot, které když se vyznávaly, tak to vedlo k dobrým nebo špatným výsledkům! „Ale jsou to právě ty hodnoty, které drží,“ zakončil ekonom. Z jeho řeči jsem pochopil, že ekonomický systém dneška jaksi drhne a má problémy, protože jeho základy stojí zcela mimo své základy. Kdy jsem jen tohle už slyšel?
Když jsem nedávno s Tomášem Sedláčkem mluvil, řekl jsem mu, že ho sice rád poslouchám a čtu, ale to, co píše, je více beletrie než ekonomie a také to, že mám pocit, že zásadní problémy dobře zná, ale že se jim vyhýbá. Okamžitě vypálil odpověď, že ano, že ho ta suchá odborná ekonomie nebaví. Inu, proč ne, každý má právo psát o čem chce a jak chce, ale pak je lepší vydávat moderní verze biblických příběhů či pohádky pro děti s ekonomickou zápletkou. A už vůbec nechápu, proč se pak TS nechává zvát a představovat v zábavních i seriózních pořadech jako ekonom.