Art Berlin nebo Brno?

Sběratel Thomas Olbricht při privátní diskusi s brněnskými hosty v galerii Me Collectors Room před fotografií Gerharda Richtera (foto Jana Ovčáčková) Setkání v Galerii Max Hetzler, v níž pracuje absolventka Masarykovy univerzity Irena Satkeová (na snímku vpravo vedle sochy Inge Mohn) (foto Jana Ovčáčková) Na veletrhu Art Berlín žijí barvy nejen na vystavených obrazech (foto Radek Horáček)

Ptáme-li se na vztah uměleckého života v Berlíně a v Brně, pak studentky a studenti z brněnské katedry výtvarné výchovy, kteří se letos v září zúčastnili festivalu Berlin Art Week, jistě znají odpověď. Ovšem pyšnit se tím, že brněnský Týden výtvarné kultury, který katedra výtvarné výchovy pořádá, má za sebou již devět ročníků, zatímco Berlin Art Week se konal teprve posedmé, vůbec není možné. Ten strhující a pulzující umělecký provoz na Auguststrasse, v Hamburger Bahnhof či v dalších institucích – to je pro nás v poloprázdných brněnských galeriích úžasná lekce! Můžeme vůbec tyto dvě akce srovnávat?

Vzhůru na veletrh umění!

Výtvarný festival Berlin Art Week vznikl jako doplňující akce k mezinárodnímu veletrhu současného umění. Veletrh Artforum Berlín z roku 2004 se proměnil na „abc art berlin contemporary“ a loni byl přidružen k veletrhu Art Cologne s novým názvem Art Berlin. Poněkud ale ztratil ze své jedinečnosti, protože v původní podobě zde šlo spíše o představení nových osobností, zatímco poslední dva ročníky se přibližují k tradiční formě prodejních akcí. České zastoupení na veletrhu Art Berlin bylo letos minimální – zúčastnila se jen Galerie Polansky, která představila Krištofa Kinteru a Vladimíra Houdka. Sochu Evy Koťátkové nabízela Galerie Meyer Riegger.

Protože kvůli veletrhu přijíždějí do Berlína tisíce milovníků umění z celého světa, doprovodný projekt Berlin Art Week nabízí množství dalších akcí, aby ta veliká mezinárodní poptávka po uměleckém životě byla uspokojena. Jak zoufale jiná je situace v Brně, kde jsme Týden výtvarné kultury vymysleli jako akci, která naopak má motivovat veřejnost, aby se začala o umění zajímat a galerie navštívila. Veletrh umění bohužel Brno postrádá – neúspěšný pokus z roku 2009 už nepokračoval, protože obchod s uměním v České republice není dostatečně silný. Jednou z příčin je skutečnost, že navzdory politickým proklamacím je u nás střední třída ekonomicky výrazně slabší než ve vyspělých zemích. Vždyť pro zájemce z řad střední třídy bývá ve světě samozřejmostí, že právě na veletrhy umění, kde je kvalita nabídky garantována, chodí nakupovat umělecká díla.

Na které vernisáži se sejdeme?

Projekt Berlin Art Week organizuje profesionální městem zřizovaná agentura Kulturprojekte Berlin, která připravuje mimořádně pestrou pětidenní skladbu programů. Také brněnský Týden výtvarné kultury má od osmého ročníku v organizační „trojkoalici“ uměleckou agenturu TIC Brno. I nadále jsou dalšími organizátory Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU a Ústav české literatury a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Pokud se ale podíváme na zahajovací večer letošního sedmého ročníku akce Berlin Art Week, okamžitě pocítíme ten propastný rozdíl. Zatímco Týden výtvarné kultury zpravidla začíná slavnostní akcí a vernisáží v Domě umění města Brna nebo v Moravské galerii v Brně, kde se sejdou více než tři stovky milovníků umění, úvodní večer v Berlíně měl slavnostních zahájení hned několik současně. Vernisáže byly v soukromé galerii Me Collectors Room, v muzeu současného umění Hamburger Bahnhof, v kulturním centru Haus der Kulturen der Welt, v KW centru současného umění a na dalších místech. A v každé instituci se se do noci radovalo z kontaktu s uměním několik tisíc hostů. Takže ty obvyklé čtyři tisícovky návštěvníků, které přijdou za celý týden na programy brněnského Týdne výtvarné kultury, byly v Berlíně v násobcích překonány už první večer. Co bylo více lákavé – video držitelky ceny Národní galerie v Berlíně Agnieszky Polsky v Hamburger Bahnhof? Nebo korejská umělkyně Lee Bul v Martin Gropius Bau?

Kde je centrum výtvarného Berlína?

Kdo jednou pocítil kouzlo berlínských soukromých galerií, bude si při příštích návštěvách této kulturní metropole znovu vychutnávat opojnou radost z objevování nových uměleckých jmen v malých galeriích kolem Auguststrasse, v blízkosti Checkpoint Charlie nebo na Potzdammerstrasse. Stačí v první z nich vzít do ruky výstavní plánek INDEX a už máte téměř dvě stovky pozoruhodných galerií jako na dlani. Mnohé jsou v půvabných zákoutích a ve dvorech se stylovými kavárničkami. S jistou mírou české hrdosti objevíte, že Galerie Johnen zastupuje také českého malíře Jana Mertu nebo Galerie Schleicher/Lange prodává díla Krištofa Kintery. Program akce Berlin Art Week vás zavede třeba do soukromých sbírek, do designových studií či uměleckých ateliérů, takže si uvědomíte, že vedle hlavních muzeí má Berlín hned několik dalších pozoruhodných center uměleckého života. Až se v září příštího roku Berlin Art Week vydáte, počítejte s tradičním pátečním večerem, kdy asi patnáct galerií na Potsdammerstrasse 81c, kde donedávna sídlila i česká Galerie Jiří Švestka, bude mít společný vernisážový večer. V bujném reji studentů umění, sběratelů, kritiků či dalších milovníků umění se na chvíli stanete mladými Berlíňany a na svůj skutečný věk zapomenete.

Berlín nebo Brno?

Poměřujeme-li hektický umělecký život v Berlíně českým pohledem, pak nabudeme přesvědčení, že se zde do umění investují obrovské peníze. Ano, opravuje se slavná budova Ludwiga Miese van der Rohe Neue National Galerie a vznikají další nové galerie. Ale pokud se podíváme na statistické údaje o světovém objemu uměleckého trhu z posledních pěti let, pak překvapeně zjistíme, že Německo je s pouhým jednoprocentním podílem spolu s Rakouskem a dalšími zeměmi zcela v pozadí. Jak uvádí časopis Arts Economist, v čele najdeme USA s podílem 38 %, Čínu s 24%, Velkou Británii s 20 % či Francie s šesti procenty. Je tedy zřejmé, že i v Berlíně mají co dohánět! Tak tedy Berlín nebo Brno? Ach ano – v dubnu 2019 Týden výtvarné kultury v Brně a v září Berlin Art Week!

 

Odkazy: www.berlinartweek.de a www.tvk-brno.cz