Sexuální objekt podle mého vkusu

Jánuš Kubíček: Hudební nástroj proti dlouhé chvíli Jánuš Kubíček: Hot Dog, koláž, papír, 17,5 x 6,5 cm, 1977. Foto archiv dědiců Jánuš Kubíček: Dámy v neznámé krajině (Podzim), koláž na autorově litografii, papír, 27,3 x 31,5 cm, 1977. Foto archiv dědiců

Orlická galerie v Rychnově nad Kněžnou pořádá výstavu erotických koláží Jánuše Kubíčka. Expozice s titulem Sexuální objekt podle mého vkusu přináší rozměrnou kolekci případně reprezentující jednu ze součástí autorovy tvorby.

Tvorba malíře a grafika Jánuše Kubíčka (5. 12. 1921 v Nových Hradech u Vysokého Mýta - 21. 5. 1993 v Babicích nad Svitavou) se vyvinula do originální podoby obrazivé specificky geometrizované abstrakce. Kubíčkova stěžejní malířská díla náleží spolu s tvorbou Bohdana Laciny (1912−1971) a Bohumíra Matala (1922-1988) k nejvýznamnějším počinům brněnské malby po druhé světové válce.

Jánuš Kubíček považoval koláž za protiváhu své malířské tvorby. Našel v ní absolutně svobodný prostor, v němž si mohl dovolit i různé pokusy a výstřelky. Koláž vnímal jako formu nespoutané hry, v níž se mohl odreagovat od řešení závažnějších výtvarných problémů. Koláži se věnoval v letech 1948 a 1949, znovu pak v letech 1976 až 1978, a ještě v roce 1983.

Princip surrealistické koláže, které se Kubíček v řadě svých koláží přiblížil, vyvodil její spiritus rektor Max Ernst. Pracoval s papírovými prvky, jejichž původ byl většinou ve starých nebarevných xylografických časopiseckých reprodukcích a knižních ilustracích. Později tvůrci koláží sahali s oblibou k pestřejším barvotiskům. Kubíček, který v malbě pracoval s uměřeným koloritem, setrval na papírových obrazových materiálech z počátku 20. století. Četným Kubíčkovým kolážím posloužila za podklad makulatura vlastního geometricky strukturovaného grafického listu (leptu nebo litografie, někdy v úhlovém pootočení).

Autorovou obrazotvorností sestavené koláže jsou imaginací v aproximativních světech. V nových obrazových souvislostech jsou někdy sdělné bezprostředně, nesou prvek humoru, ba ironie (narážky na povrchnost mondénních dam). Jindy jsou v překvapivé obrazové syntéze symbolem nebo parabolou, k jejíž čitelnosti poslouží až název díla. Divákovi se dostává hojnosti nových překvapivých vizuálních a myšlenkových perspektiv. Vše vystupuje ze samotného principu koláže, z podivuhodných souvislostí tvořivé hry, z nepředvídatelnosti, ze surrealistické koncepce posouvání počitků a percepcí. Obsáhlým souborem koláží Jánuš Kubíček obhájil, zejména sám před sebou, koláž jako specifický výtvarný druh.

Jánuš Kubíček: Sexuální objekt podle mého vkusu, Erotické koláže Jánuše Kubíčka, Orlická galerie v Rychnově nad Kněžnou, 27. dubna − 16. června 2013.