Vyndat ze sebe slova

Foto Tomáš Koloc Laureátka 44. ročníku soutěže Michaela Kašparová. Foto Jaromír Typlt

Ukázky z tvorby finalistů letošní Literární soutěže Františka Halase.

 

Michaela Kašparová

 

vyšťavená budova prostupuje asfaltem

její tekutina se vlije

do prohmatané kapsy okolojdoucího

omítku rozdrolily jeho dotekuchtivé ukazováčky

nevěděl o ní nic

 

přeplněnost slov následovalo

rozlepení se

rozložila se na židli

tak jak to okoukala od budov

rozkrádaných kolemjdoucími

šlo ale o míň anonymní proces

 

na sociální síti se sice zobrazuje

dovnitř se ale nedostane nic

všechny chtěla bych ti říct

se na internetu scvrknou do

rozvláčněných

vět

slyšet text očima přece

nikoho nemůže uspokojit ne

 

páteř se hroutí pod tíhou

obratů co se zasekly u hrtanu

zatímco se dostávaly naproti

kůže dešťovitě spadla z těla

 

cihly je možno odnést si domů

postavit tak jak byly předtím

třeba je i znovu pokrýt kůží

osobně to beru jako zbytečnost

stejně už víš co je mezi spáry

 

vyšťavení pomerančů

/ vyndat ze sebe slova

loupat z člověka zdi tak

aby dužina nepůsobila jako

neopálená kůže

která se násilím dostala na světlo

  

Michaela Kašparová (nar. 1998) pochází z Prahy, kde studuje gymnázium. Publikuje také pod pseudonymem Emma Kausc. Byla vybrána jako laureátka 44. ročníku Literární soutěže Františka Halase a držitelka Zvláštní ceny Klementa Bochořáka.



Teodor Kravál

Enzo

chodil pracovat do sazovny

vedle níž jsme bydleli

a musel překračovat

ten zlomenej telegrafní sloup

co o něj pošta už nestála

a tak mlčky ležel

před našim zelenym plotem

 

vyučil se rákosářem

a často hrál rumšl a ferbl

po opici nadával fabrikantům

a usínal na rohožce

když nemoh zasunout klíč

do rezivýho zámku

 

a tak tam dycky ležel

jako ten nechtěnej sloup

 

Teodor Kravál (nar. 1991) střídavě pobývá v Lokti, Karlových Varech nebo Praze, je členem umělecké skupiny Pohrabáč. Získal uznání poroty LSFH 2016. 

 

 

Zdeňka Pospíšilová

SLYŠÍM

Slyším liják vzlínat tmou

větévky šeříku se vahou vody kloní k zemi

déšť píše vzkaz na každý list

na kabáty paneláků

 

napínám sluch

ke křiku ukrytých ptáků

k bárkám jehnědů brázdících louže

vnímám tíseň i únik z ní

a vítr volá do všech stran noci

 

beton se vylévá z břehů

mračna nepřestávají štkát

večer se plouží k půlnoci

čvachtavě došlapuje

záhony si nadívají břich

chlad brousí ostří

 

padající provazce se o chodník rozplétají

tolik facek šlehne sídlištěm

chvílemi břízy brnkají na harfu

 

naslouchám živelnému mecheche

napůl usazena v koncertním sále

a z druhé půlky sním

 

Zdeňka Pospíšilová (nar. 1987) žije v Brně, publikovala ve Tvaru, Divokém víně nebo Hostu. Získala Uznání poroty LSFH 2016.

 

 

Sebastian Kantor

Silně sněží –

ve schránce jsem našel

pohlednici z Himálaje

 

Nová větrovka –

nesu teď barvu

dešťových mraků

 

Jarní chřipka –

do zápisníku kreslím

siluety hor

 

Sebastian Kantor (nar. 1987) žije v Třinci, publikoval ve Welesu.



Anna Petruželová

RYBNÍK

Pršelo ohromně. 

Až mi nateklo do bot

i ušima.

Když hlavu nakloním napravo nebo nalevo

celé to čvachtá.

Možná mám v hlavě celý rybník,

se vším co k němu patří.

Měla bych s tím zajít 

k doktorovi. 

Šupiny bláto prvoci, 

ale i opravdu velké ryby.

Rozmočené lodě, 

rozmočení rybáři a

utopené boty.

Ba i rákosí 

a chaluhy.

Nebo do nějaké hydrometeorologické stanice.

Obchodu s čerpadly.

 

Anna Petruželová (nar. 1998) žije v Louňovicích.

 

 

David Krkoška

Nemáte oheň?

 

„Můžu se zeptat?

Nemáte oheň?“

 

  kouř cigarety má tvar tvarohu

   vystoupá do vrchních pater činžáku

 je chvíli po poledni

    a konvice zrovna vaří kafe

 

  na ulici pod okny

   tančí holubi hysterický tanec

    v rytmu drum‘n‘bass

aby přivolali déšť

 

děti na promenádě si hrají s obručí

         za odměnu dostanou oplatku

   džentlmeni smekají klobouky 

 a vytahují z nich králíky

             se zelím a s osmi houskovými

 

dojdu na nádraží

   a budu sledovat vlaky

jedoucí z místa A

do místa B

rychlostí 70 km v hodině

 

      začne pršet 

    a holubi hystericky tančí

  oslavný tanec

  v rytmu drum‘n‘bass

 

David Krkoška (nar. 1993) žije v Praze. 

 

 

Tereza Sylva Klenorová

#sáláš

z některých míst sáláš

z některých lidí sáláš

 

sáláš z míst postavených z panelů

z vnitrobloků s hřištěm a školkou

ze suchých chodníků & okrajů měst

z přesných přísných bílých ploch

 

sáláš z lidí se čtvercovým batohem

z vnitřků ženských kožených bot

sahajících do první půlky lýtka

sáláš z uzkých jean

 

sáláš z lidí

kterými jsi už prošel

 

sáláš z míst

se kterými jsi už mluvil

 

sáláš z míst a lidí

o kterých ani nevíš

 

Tereza Sylva Klenorová (nar. 1990) žije v Praze, vydala básnickou sbírku První ranní vlnobití.

 

 

Adam Vrchlabský

mám čas

sledovat okolí

bez zvuku

v metru vteřin se větve snaží

už celý dopoledne

vrátit do původní polohy

někdo močí na popelnice

lidi se tady

než dojdou na šalinu

cítí mezi panelákama

pořád dost intimně

 

včera přišel dopis

píše se v něm

že tenhle výhled

je odteď už můj

 

jsem z dvojstránky

tenisovýho kurtu

a Červené trávy

nízko na futrech mám ještě pořád svoje značky

 

jezdím za tebou trolejbusem

třípatrový kostky

s mřížema v přízemí

okolo vašeho domu

vypadají jako

malý letní ústavy

tvoji animovaní sousedi

se svýma animovanýma drogama

a pizzou

z nich ještě nevyšli

máš na sobě krátký lacláče

určitě se aspoň koukají z oken

držíme se za ruce tak přirozeně

jako by nás zrovna vyplavilo moře

 

znám ještě další interiéry a výhledy

opravdový parkety

s obrovským orientálním kobercem

je to ve skutečnosti mapa

k bludišti na prolízačkách

venku v parku

co už přečnívá

jeho stromy okusují silnici

naše auto tam stojí

máma se vrátila z práce

to auto už teď podle všeho taky patří mně

 

když krájím žampióny

mraky se řasí

je na bouřku

kuchyň je klidná

dneska se koukneme na film

bude to mumblecore

 

Adam Vrchlabský (nar. 1997) žije v Brně.



Jiří Štěpán

Vůně celuloidových pásů

 

I.

 

Rozostřený motiv života ve filmovém světě

kde většinou zemřete nečekaně

přišel s chutí padaných jablek

Nádech očekávání

který nutí ukojit slabost pro černobílé ženy

 

I knihy si balím do stránky starého časopisu

Pokaždé když je otvírám, přečtu si pár řádek

o modních rolácích z roku '95

Vši prý znají původ našeho oblečení

vždyť s námi žijí už od doby

kdy jsme ještě měli srst

 

Nekonečné dilema mezi nutností a leností

Vždy jdou nejprve pro rozumu

protože nechtějí aby někdo vznášel protiargumenty

Diskuse a esejistika se však už definitivně přenesly z papíru 

na zažloutlá plátna biografů

 

Panorama víkendu

a zvedá se žaludek z pachu popcornu

Střih.

 

II.

 

Hodiny končí údery do kovové oblohy

V koupelně je puštěná voda, ale nikdo tam není

vana přetéká a odděluje hmotu od vzduchu

Není se čeho bát

snad jen mlhy

 

Na zastávce se tlačí lidé toužící se dostat do autobusu

a zabrat poslední tři volná místa

Jen poslepu nahmatat čéšku

 

Existuje náhoda nebo je svět absolutně deterministický?

 

Ať zkusí kdokoliv ukázat nějaký dokonale uzavřený systém

Být izolován totiž znamená nevzniknout – nemít strukturu

Odloučení tedy plyne v neexistenci

A vyplatí se pít s přáteli

ti vám podrží vlasy při zvracení, uloží vás 

a hlídají spánek, abyste se neudusili

Stále jen na zádech

přitom moci kdykoliv odejít

 

III.

 

Basová linka zpětného pohledu vnáší řád do chaotických dějin

A je svobodná vůle skutečně svobodná?

Impulzy v mozku vznikají dříve

než si je člověk uvědomí

 

Tak užitečná iluze brání poznat vnitřní horizont

Ani nemusí být hezká

 

Leží zabalená v igelitu a ničemu se nediví

oddychuje nejistě 

a blíží se něco velkého

Konec křehkým představám o životě

 

IV.

 

Tma bojuje s bělostí stěn

Tehdy babička vyprávěla příběhy o dětech

co nechtěly spát a čekala

až dopiju i poslední hlt kakaa

kterému odstranila škraloup

 

Redefinice žánru

a zároveň jeho základní stavební kámen

 

Pár kusů propoceného oblečení kolem supících těl

Když do ní vstupuješ

na březích se usazují škraloupy studu

které děti sbírají při svých hrách na nedělním výletu

 

Kdo by se dnes taky bavil s hořícím keřem

 

V.

 

Arché, snad se shodneme

že bezpečnost je pro nás důležitá

Ale dost už bylo obviňování

a vzývání hodnot houkajících sirén 

 

A neustále vysvětlovat

že poesie není kopie marginálního žánru odkudsi z Řecka

 

Smlouva. Sepsána.

Podpis.

 

VI.

 

Začal další sociální a politický experiment

Skupina snílků a fanatiků se rozhodla vnutit svou představu o společnosti

kdy neschopní a všehoschopní povraždí a zotročí ty

kteří brání otevřít dveře zpět do doby kamenné

Plakáty a divoké prostřihy do lepší budoucnosti

ta omamná estetika propagandy

 

Až po letech zjistíš

že život, co tě nudil 

je zábavný a hravý

Není to nic nového

 

Ostatně orgasmus je vyhledáván pro schopnost zapomnění na sebe sama

a oproštění se od podstaty zvířete

které umí opustit zemskou biosféru

Bližší technické popisy však nejsou účelem této práce

 

VII.

 

Potřeba naplnit rituál

se pojí s mírou pravděpodobnosti neúspěchu

a opakování je dcerou bezmoci v důležitém momentu

Vlasy za ucho. Polknout a skousnout ret.

Akce.

 

Léta jsem kolem těch výjevů chodil

a pátral po jménech

Možná to mělo smysl

ale slovy bych neplýtval

 

Jiří Štěpán (nar. 1990) pochází z Frenštátu pod Radhoštěm, působí v Brně. Publikoval v Hostu.



Hana Pololáníková

***

 

Zabořit svůj vesmír do ručníku

do dlouhých chlupů

jako do času, z kterého mi ukrajuješ

dřív se zdálo, že můžu snad sama rozhodnout, která část zůstane

 

ptal ses mě na metafyzično

je to když slyším matku přes sklo brečet

je to v tryskajícím neúspěchu

je to v rameni vystaveném pro útěchu

 

je to v neúplném kroku

v rozepsaném motivačním dopise

přebývá ve vůni i rozkladu našich těl

myšlením slovy i skutky

které jsi mi chtěl

 

Hana Pololáníková (nar. 1996) pochází z Velatic.