Místo mostu místo
Videozáznam ze slavnostního odhalení a krátké zamyšlení nad realizací monumentální mozaiky na periferii města Jihlavy.
Odhalení mozaiky na železničním mostě u Hruškových Dvorů proběhlo minulý týden, ve středu 29. června v sedmnáct hodin, bez plachty, ale o to vzletněji – jako symbolické odkrytí jednotlivých figurálních výjevů z mozaiky. Sami autoři, studenti střední umělecké průmyslové školy v Jihlavě-Heleníně, vtěleni do motivů, které v obřím měřítku vytvářeli, se postupně zjevovali mezi přihlížejícími návštěvníky, aby se poté sešli u společného stolu a všechny přizvali na hostinu.
Videozáznam odhalení mozaiky najdete zde.
Proč a jak společné dílo vzniklo? Učit techniku mozaiky ve škole lze různě:
1. Vezměte si kus desky a zkuste si z kachlí nalepit nějaký motiv. Desku si pak můžete vzít domů, ale pravděpodobně se vám ještě po cestě rozsype, takže ji radši hoďte rovnou u školy do kontejneru.
2. Najděte v okolí školy místo, které by si obložení mozaikou zasloužilo. Proč? A jaké ponese mozaika poselství? Přineste návrhy.
Studenti třetího ročníku ateliéru Malba a ilustrace z uměleckoprůmyslové střední školy v Jihlavě-Heleníně si vybrali pro vytvoření mozaiky zanedbaný železniční most nedaleko školy. Pro něj vypracovali výtvarný návrh a nechali jej schválit Správou železniční dopravní cesty, v jejímž majetku se nachází.
Most pro vlaky je mostem, spojnicí, ale koleje zároveň dělí, dělí Hruškové Dvory od Jihlavy. Tunel pod mostem je tak jedinou cestou pro pěší z hruškami probujelých dvorků do jihlavské civilizace. Mozaika motivu prostupování divočiny do kultury i cestu zpět využívá.
Za každého počasí během týdne a půl se pod rukama deseti studentů ze střepů kachlí, které si přinesli z domovů či vyžebrali v obchodech, vyloupla na stěně mostu tu ryba, tu had, ježek, volavka, vlk, medvěd a v pětimetrové výšce dva svatí a nahá žena kojící dvě vlčata. V antice byla vlčicí odkojena lidská mláďata Romulus a Remus a podle pověsti pak založili Řím. Dnes, o necelé tři tisíce let později bývá vše divoké a nespoutané kroceno a mýceno až do té doby, než je považováno za ohrožené. Pak je potřeba se o ně postarat, nakojit, založit ZOO, školu. Za ohrožený druh bude jistě brzy považován i učitel typu dobrodruh, který se nejen odváží v dnešní době vzít své děti na výlet, ale nechá je pracovat ve výškách, založí tábořiště pod mostem a hlídá v noci lešení.
Jsou různé přístupy, různá řešení. Mozaika vztahů mezi studenty, učiteli, vedení i veřejností se podle toho buď rozpadá na střepy, či tmelí.
Právě projel vlak. Nic neupadlo.
Přeji maximální dobu trvanlivosti.
Autoři mozaiky: studenti ateliéru Malba a ilustrace SUPŠ Jihlava-Helenín: Kateřina Halíková, Karolína Kolbová, Lenka Marianna Kremličková, Lucie Lebedová, Jakub Mach, Anna Straková, Emma Šádová, Helena Ticháčková, Štefan Uhrecký a Veronika Veselá, pod vedením učitele Petra Kováře.