Text to Speech
Vystavit prázdnou galerii není nic nového. Dvojice & (Barbora Trnková & Tomáš Javůrek) tvoří toto prázdno aktuálními výtvarnými prostředky a angažovaným postojem. Divák jako aktivní spoluaktér výstavy se stává součástí uměleckého plánu.
Tvůrčí duo & se hlásí k prostředí net a software artu. K virtuálním sférám globálních informačních sítí, které se mohou stát uměleckým médiem podobně jako plátno na blindrámu. K algoritmům, kódům a softwarovým aplikacím, které mají potenciál být výrazovým prostředkem podobně jako barva. Zkoumají estetiku, výzvy a pasti tohoto paralelního digitálního světa. Jejich svébytným tématem je také „duchovno“ sítí, k typickým postupům patří strategie překvapivých znejišťujících posunů a humor. Tyto složky můžeme identifikovat také v jejich současné prezentaci v galerii OFF/FORMAT.
Poté, co na dveřích vyťukáte do klávesnice své sdělení, zamíříte do preloaderu. V jeho metaforu – v mezeru, vakuum, zámlku mezi akcí a reakcí – se proměnila prázdná galerie. Při vstupu do ní se tak ocitáte ve sféře nejmeditativnějšího momentu počítače. V okamžiku, kdy jeho obvody tak trochu připomínají lidský mozek a zdají se být obdařeny vlastní duchovností. Kdy se generují očekávání a představy, následně konfrontované s autorským zásahem.
Jak napovídá název prezentace, tvůrci intervenují do prostředí programů TTS a jejich poskytovatelů. Tyto webové aplikace konvertují text do audio formátů a umožňují tak uživateli poslouchat četbu – například jeho oblíbené knihy. Tvůrci těchto nástrojů v současnosti pilují jejich jazyk, snaží se učinit jejich projev co nejvěrnější našemu a „polidšťují“ tak elektronické obvody, stejně jako rozostřují hranice domény patřící dosud výhradně člověku. Zároveň vzniká konkurence těchto webových služeb – prostor, do kterého vstupuje autorská dvojice se svou radikálně alternativní vizí.
Roku 1829 se u anglické obce Rainhill odehrál závod lokomotiv, jehož cílem bylo vybrat nejvhodnější pro nově budovanou dráhu. Z pěti přihlášených strojů byla již před startem vyloučena lokomotiva Cyclopede, protože pod plechy ukrývala koně. Její konstruktér Brandereth se pokusil jít proti proudu a propašovat do „století páry“ tahouna hypomobilní éry, která pomalu, ale nevyhnutelně směřovala ke svému závěru. Obdobnou strategii zvolili i Trnková s Javůrkem, na jejichž výstavu můžeme pohlížet i jako na prezentaci experimentální demoverze vlastní aplikace TTS. V té se však slova nerodí kdesi v útrobách hardware, simulujících lidský hlas. „Pod kapotou“, za displeji a mikrofony jsou sami autoři a jejich pomocníci, kteří poskytují uživateli nefalšovanou lidskou řeč.
V roce 1829 zvítězila lokomotiva Raketa a její tvůrce Georg Stephenson vstoupil do dějin. I Cyclopede se nakonec projela po kolejích a potvrdila, že je neúnosně pomalá a slabá. Ale možná jako jedna z posledních umožnila cestujícím vychutnat si pomalu plynoucí krajinu, klapot koňských kopyt, vzduch dosud prostý spalin… Představte si cestovní navigaci založenou na principu Trnkové a Javůrka. Asi byste zabloudili, ale… I když nepatřím k novomediálním apokalyptikům: Budeme si ještě nahlas předčítat knihy, nebo na naše potomky čekají elektroničtí rodičové? Autoři reagují utopickou vizí, která atakuje koncept „praktičnosti“, podvrací korporátní systémy či nabízí představu nové spolupráce.
& /Barbora Trnková, Tomáš Javůrek/: Text to Speech, galerie OFF/FORMAT, Brno, 15. dubna – 20. května 2015.