Objevy pozdního čtenáře

Obálka Uhdeho knihy. Repro www.kosmas.cz

Milan Uhde prezentuje ve své nové knize esejů osobní pohled na českou literaturu. Optika outsidera, kterým se Uhde za normalizace stal, mu umožnila odstup od prověřených obrozensko-nejedlovských jistot. Počáteční obdiv k levicové avantgardě postupně vystřídalo znechucení ze způsobu, jakým se její ideály naplnily: a úvahy nad tím, zda nebyl problém v ideálech samých, v utopistickém mesianismu, který v očích literátů světil veškeré prostředky. Kniha obsahuje také ukázky z tvorby analyzovaných autorů, takže působí jako komentovaná čítanka nacionalistických a socialistických omylů české literatury posledních dvou století.

Uhde vyzdvihuje solitéry, kteří se k umělecké pravdě dostávají spíše než autoři, kteří chtějí za každou cenu držet prst na tepu doby. Uplatňuje v knize i své osobní vzpomínky na brněnské spisovatele, jako jsou Josef Kainar nebo Oldřich Mikulášek. V Olbrachtově novele O smutných očích Hany Karadžičové Uhde vidí konfrontaci dvou fanatismů: náboženského a protináboženského. Odsuzuje vyděračský pacifismus Čapkova doktora Galéna a Haškova Švejka vidí (v překvapivé shodě s marxistou Karlem Kosíkem) jako nadpřirozenou bytost, jejímž posláním je odhalovat absurditu lidské existence. Jeho soudy jsou diskutabilní, ale rozhodně provokují k zamyšlení.

Kniha není jen o spisovatelích, ale také o duchovním vývoji moderní české společnosti. Problémem je, že Uhde až příliš snadno vyvozuje z odlišné politické orientace morální odsudek, před nímž dotyčného nezachrání ani případný literární talent. Ovšem když člověk vidí, kam to intelektuálně i charakterově dopracovala strana, jejímž byl Uhde čelným představitelem, zapochybuje, zda jeho výměna komunismu za konzervatismus a kolektivismu za individualismus byla skutečně takovým zmoudřením, jak to dnes prezentuje.

Milan Uhde: Objevy pozdního čtenáře. „Druhé čtení“ českých autorů od Máchy k Havlovi. Centrum pro studium demokracie a kultury, Brno 2012. 368 stran.