Hologram pro krále

Obrázek nebo fotografie#14735

Dave Eggers (narozen roku 1970 v Bostonu) patří k nejzajímavějším současným literátům. Svérázná tragikomická autobiografie Srdceryvné dílo ohromujícího génia se stala v Americe kultovním dílem, její české vydání však poněkud zapadlo. Asi byla pro masového čtenáře málo podbízivá a pro akademické autority zas málo nesrozumitelná. Eggers je vzácným typem spisovatele, kterému není jedno, v jakém světě žije, a dokonce místo vzletných řečí na konferencích dělá i něco konkrétního: provozuje například nadaci ScholarMatch, financující vzdělávání nemajetných.

Úspěch měla také druhá do češtiny přeložená Eggersova kniha Hologram pro krále, vzniká i její filmová podoba s hvězdným Tomem Hanksem v hlavní roli. Protagonistou prózy je americký obchodník Alan, který se pokouší v Saúdské Arábii prodat novou holografickou technologii pro supermoderní město vznikající uprostřed pouště. Jeho úspěch záleží na tom, zda se mu podaří proniknout ke králi, bez něhož se místní úřady zdráhají cokoli rozhodnout - ale král je příliš zaneprázdněný na to, aby cokoli řešil. Spolu s Alanem se ocitáme ve světě, který je podivnou kombinací středověku a futuristické vize a ve kterém se pravidla hry mění každou chvíli.

Nevím, zda Eggersovi samotnému, ale středoevropskému vzdělanci se jistě vybaví Kafkův Zámek. Osamělý jedinec se ocitá ve světě, kde platí naprosto odlišná logika, včetně oné klasicky kafkovské věty: "Minete se s ním v každém případě, ať čekáte, nebo odejdete." A může nás napadnout také Smrt obchodního cestujícího; na to, že se celý život věnoval obchodování, je hlavní hrdina podivně pasivní a neprůbojný. Ale možná je jen příliš unavený. Vše, čemu v životě věřil, se ukázalo jako vylhané, a po padesátce je už příliš pozdě začínat znova.

Kniha glosuje stále absurdnější svět, v němž výhodnější než prodávat něco je prodávat nic a v němž se dokonce i Američan může někde ve světě ocitnout v roli prosebníka. Alan původně prodával bicykly, ale nedokázal vzdorovat stále levnější asijské konkurenci. O hologramech neví zhola nic, ale má daleko podstatnější kvalifikaci pro jednání s naftovým monarchou: "Džalaví, váš synovec, je můj dávný kamarád. - Jinde už na rodinných poměrech a vztazích nezáleželo, to Alan věděl. Nezáleželo na nich v Americe a vlastně ani nikde jinde, ale doufal, že tady, v královské rodině, snad přátelství nějaký význam má." Úspěch už není bonus, ale holá nutnost - i když ho nemůžete nijak ovlivnit.

Eggers je ovšem spíše břitký glosátor s citem pro aktuální nálady ve společnosti než romanopisec klasického střihu. Také Hologram pro krále se zdá být napsán v příliš velkém chvatu a zvláště ve druhé polovině knihy jako by se autor přestal v ději orientovat a nebyl si jistý, jak vlastně příběh zakončit. Zůstává alespoň podobenství o světě, který se tak dlouho individualizoval, až v něm lidská individualita ztratila veškerou cenu.

Dave Eggers: Hologram pro krále. Přeložil Petr Eliáš. Plus, Praha 2014, 288 stran.