Téma

Státní maturita pohledem absolventa

Státní maturita pohledem absolventa

Tak je to za mnou. Tedy chci říci, že jsem absolvoval onu právem či neprávem obávanou státní maturitu. Nedovedu posoudit, zda mě učinila dospělým, ale absolvoval jsem ji s chladnou hlavou a překvapila mě relativně nízkou obtížností.

Státní maturita v mém případě nebyla takové peklo jako pro některé ostatní studenty. Možná proto, že výčet mých maturitních předmětů zahrnoval ryze humanitní vědy. Nemohu tedy objektivně posoudit matematickou část, která letošní ročník mediálně zviditelnila. Tento skandál ale není jediným nedostatkem, který bychom mohli na naší zbrusu nové maturitě najít. Pomineme-li fakt, že se o celý průběh a formu zkoušky stará společnost Cermat, která si s pravidly hýbe, jak se jí zlíbí, je nástup státní maturity jaksi zmatený. Po letech hašteření a organizačního cirkusu se ministerstvu školství podařilo předvést druhý ročník státní maturity a snaží se nastínit, jak by měla vypadat její budoucnost. Jedná se ale v našem případě o budoucnost důstojnou, nebo je třeba vyburcovat armádu úředníků k přereorganizaci již mnohokrát přeorganizovaného? Cílem je vytvořit zkoušku, která by odpovídala evropským standardům. Fakta ale ukazují, že k tomuto cíli vede cesta dlouhá, klikatá, ba dokonce nahrávající apokalyptickým vizím, ve kterých by byla státní forma maturity zcela zrušena. Což by celou záležitost pasovalo na celkem slušné absurdní drama.

Poslanci si téma státní maturity přehazují jako horký brambor, názory veřejnosti a žáků jsou z většiny negativní. Nelze se jim ale divit, jelikož se i přes mnohaletou přípravu stále nepodařilo připravit pro žáky středních škol spravedlivou zkoušku. Ministři se střídají, finance tečou, ale na samotném projektu se všechny snahy podepisují spíše negativně. Nabízí se ale i pohled druhý, že je jednoduše český študák líný, nebo že je naše maturita příliš mladá a je nutno ji nejdřív důkladně otestovat a vypilovat na bedrech českých studentů. Nevím jak vám, ale mně rozhodně není příjemné dělat školskému aparátu pokusného králíka. Hlavním úkolem studenta by mělo být studium a ne stres z neustále se měnících pravidel. Tyto situace jsme byli bohužel jako studenti nuceni zažívat poměrně často.

Dalším problémem státní maturity jsou nevhodně nastavené termíny. Studenti znají svoje výsledky později, než žádají některé vysoké školy. Státní maturita ale skrývá nepříjemná překvapení i pro učitele. Kvůli velkému počtu neúspěšných studentů je tento podzim čeká, namísto přípravy nových osnov a výuky, vyčerpávající náhradní kolo se všemi, kteří u řádného termínu neuspěli.

Státní maturita se tedy jeví jako nedotažená pro obě strany. To ale vládě jaksi nevadí, dokonce vystoupila s nápadem celou státní maturitu zrušit. Jak příznačné řešení pro českou politiku: když se vlk nažral, žádná koza si již nechce špinit ruce s dokončováním nejistého a veřejností zatracovaného projektu. Za dotace z evropského fondu si už jistě někdo pořizuje novou podlahu nebo luxusní vinárnu, jak je zvykem v dnešní době.