Čtrnáctideník Kulturní noviny
15. číslo pondělí 8. 4. 2019
Na krajině (nám) záleží
V posledních letech stoupá povědomí o špatném stavu české a moravské krajiny a v posledních měsících vznikly nejméně dvě dobře promyšlené petice žádající nápravu. Za sedm týdnů budeme volit své zástupce do Evropského parlamentu, kteří s tím mohou docela hodně udělat.
Stav krajiny je dosti vágní pojem a nejvýstižnější vědecké ukazatele tohoto stavu jsou hodně složité a málo známé. Přesto se v posledních letech šíří nejen u citlivé a odborné, ale i docela široké veřejnosti povědomí o tom, že stav krajiny v ČR se z ... více »
Antropocénní otvírání Pandořiných skříněk?
Zveme vás na již 29. ročník Ekologických dnů Olomouc, letos na téma Nové mýty. Tradiční blok besed proběhne od pátku do neděle 26.–28. dubna.
Ekologické dny Olomouc čili EDO jsou ekologickým svátkem, který se koná na přelomu dubna a května v Olomouci. Poprvé se uskutečnily v roce 1990. Postupně se zařadily mezi nejvýznamnější akce pro širokou veřejnost propagující ochranu přírody v ČR. Fe ... více »
Ferlinghettiho proroctví
K jednomu literárnímu jubileu.
Obrazy zmizelého světa psal Lawrence Ferlinghetti v letech, kdy jsem se narodil. V sedmnácti jsem se pak do jeho zmizelého světa ponořil jako do živé vody, stal se básníkem a vzal si k srdci, že "Svět je báječné místo k narození, jestli vám nevadí, ... více »
Příliš uspořádaný chaos: berlínské umění v Brně
Ve svém doprovodném textu k výstavě Nightshades píše kurátorka Christina Gigliotti, že „výstava je současně sebedestrukcí a oživením, tím, že skládá kousky toho, co zbylo. Truchlí, dusí se plyny spáleného plastového odpadu. Utíká od trosek a hledá idylická ústí řek.“ Polansky Gallery v Brně, otevřená od listopadu minulého roku, tím představuje pod vedením kurátorky Christiny Gigliotti nastupující generaci mladých umělců, tvořících převážně v Berlíně.
Na výstavu Nightshades do Polansky Gallery v Brně jsem šla s velkou zvědavostí hned z několika důvodů. Poprvé jsem zde byla v listopadu minulého roku na výstavě Krištofa Kintery My Light in Pieces , která své kouzlo skrývala pod šokujícím povrchem ... více »
Déšť v dubnu
Báseň Františka Halase ze sbírky Ladění (1942).
J. Žantovskému Trochu poblázněn jako Keats když psával své Fanny domlouvám jaru co lupe v lupení Překousni nitě které stehovaly zemi a vdoví šat jí šijí Ty deště žalné jak by omývaly v hlubině krásnou Ofelii Vyhrň si rukávy a přilož polínko Pro ... více »
Počteníčko: Praha ve květech
Při pohledu na jarní Prahu nás možná napadne, jak asi vypadala za starých časů, před nájezdy developerů a brutalistických architektů. Materiál pro srovnání nám může poskytnout obětavá osvětářka, neúnavná psavkyně a milovnice staropražského folklóru Popelka Biliánová (1862–1941).
Je krásná, ta Praha naše v kamenné velebnosti svých věkovitých budov. Je úchvatná v klidném majestátu svém, když hledí do černých mračen, z nichž klikaté blesky šlehají kol věží jejích. Je tajemná, když z ranních mlžin vystupují obrysy jejích staveb ... více »
Zavěšená hodina
Rekviem za jeden rituál.
Tak nám prý zruší letní čas. Ještě příští rok a pak už odpadne nutnost pravidelně posouvat hodiny sem a tam. Po všem tom nekonečném snášení argumentů pro a proti to přišlo jako blesk z čistého nebe a člověku je to skoro až líto. Docela mne bavily ty ... více »