Kultura a umění Kultura

Subjektivní obměny v tvorbě Miloslava Čevely

Miloslav Čevela: Dle Oscara Domingueze, reliéf, lípa, částečná polychromie a barvený vosk, 48 x 58 cm, 2007. Foto: Jan Dočekal

Výstavu tří desítek dřevěných reliéfů a trojice obrazů Miloslava Čevely připravila pod názvem Subjektivní obměny Galerie Chodba Katolického gymnázia v Třebíči.

Návrat po pěti letech

Miloslav Čevela (narozen 1952 v Dolních Bojanovicích, vystudoval stavitelství a architekturu na Vysokém učení technickém v Brně) se vrátil do Galerie Chodba po pěti letech, kdy zde uskutečnil svou vůbec první autorskou výstavu. Mezitím se představil samostatnou výstavou v Muzeu a galerii v Dačicích, zúčastnil se kolektivních výstav Bílé jaro (2008, Mohelský mlýn), Umbral Secreto (Mezinárodní výstava současného surrealismu, 2009, Santiago de Chile) a letos na podzim bude zastoupen na Mezinárodní surrealistické výstavě v kostarické metropoli San José.

Byla to výstavní aktivita významem jistě nevšední, ale ne hojná. Však také Čevelův vstup na výtvarnou scénu se udál až v autorových osmapadesáti letech. Dřevěné skulptuře, řezbářství, malbě a vitráži (rovněž restaurování historického nábytku) se však věnuje už čtyři a půl desetiletí. Jeho sporadické výstupy před výtvarnou veřejnost ovšem neukazují, že by popadl každou příležitost ukázat, co dělá. To, že mezi současnými vysočinskými výtvarníky zaujímá neprospěšně místo na konci výčtu, není předmětem tvůrčí nezpůsobilosti, ale jen zřejmého upozaďování se.

Je důležité překročit práh

Někdy bývá, že výtvarník se doma „drží zpátky“, třeba se obává kritiky, zvláště nemá-li umělecké vzdělání. Ale jaká je dnes vlastně situace na Vysočině, kde Čevela působí? Většina profesionálních umělců, členů Unie výtvarných umělců České republiky, jsou autodidakti. Na součet vlastníků diplomu o absolvování odborných studií stačí prsty jedné ruky. Čevelova účast na výstavě v Chile a na chystané přehlídce v Kostarice potvrzuje, jak je důležité překročit práh. Malé domácí poměry jsou často hodně svírající.

Dřevěné reliéfy

Aktuální výstava nese název Subjektivní obměny. Je v tom širší smysl. Čevelova první výstava v roce 2010 byla představením výběru z tehdy nové tvorby. Většinou se jednalo o stylizované krajiny malých formátů. O tři roky později vystavil rovněž ukázky z aktuální tvorby, s volně uchopenými motivy krajiny, také zahrad a jadranských přístavů.

Teprve nyní, na třetí autorské výstavě, dospěl „v subjektivních obměnách“ k představení dřevěných reliéfů. Jsou z let 2004–2006 a nové pocházejí z loňského roku a z letoška. Jde vlastně o největší výstavu uskutečněnou v Galerii Chodba za dobu jejího trvání (vznikla v roce 2010).

Dle kubistických obrazů

V Galerii Chodba je umístěno osmnáct dřevěných reliéfů a tři malby. V jižní části bývalého klášterního ambitu, na cestě k nové školní kapli, se k nim nezávisle pojí čtrnáct realistických desek Křížové cesty. Jedno k druhému se váže jen rámcově, použitým materiálem, nikoliv formou.

V kolorovaných reliéfech zavěšených v galerii dominují vedle stylizovaných motivů květin interpretace kubistických obrazů Oscara Domingueze, Emila Filly, Antonína Procházky, Bohumila Kubišty a Josefa Čapka. Čevela je převzal jako téma a s velkým citem a porozuměním převedl do třetího rozměru. Východiska jsou zřejmá, sochařsko-řezbářská provedení jsou ovšem novými nezaměnitelnými originály.

Fragmentární zastoupení malířské části Čevelovy tvorby je opodstatněné aktuálním akcentem na dřevěné reliéfy. Tři vystavené krajinářské kartony (akryl a chlorid železitý) nejsou ovšem výplní zbylého místa na zdi, dokládají Čevelovu subjektivní obměnu ve stále volně zkoumaném námětu krajiny až k limitě minimalizující abstrakce.

Křížová cesta

V Křížové cestě, jednom ze stěžejních motivů umění nesených staletími ve čtrnácti tradičních zastaveních, Čevela vyšel z převzatých kresebných motivů. V nízkých reliéfech sledoval především duchovní rozměr a příběhovou dramatičnost. To vše ve sdružení přímé obsahové srozumitelnosti a patřičného tvarového sjednocení seriálového typu. Zatímco výstava v Galerii Chodba skončí s posledním dnem dubna, Křížová cesta setrvá na svém místě v bývalém ambitu nejméně do konce června. 

Miloslav Čevela: Subjektivní obměny, dřevěné reliéfy a obrazy. Galerie Chodba Katolického gymnázia Třebíč, Otmarova 30/22. Výstava je přístupná do 30. dubna, v pondělí až pátek od 8. do 14. hodiny.