Nové fotokoláže Antonína Kanty
Poliklinika ve Žďáru nad Sázavou poskytuje tradičně prostor k prezentaci současných výtvarných umělců. Aktuálně v jejím areálu vystavuje všestranný hledač Antonín Kanta.
Fotograf a výtvarník Antonín Kanta (nar. 1952, působí ve Žďáru nad Sázavou), člen Unie výtvarných umělců (Klub výtvarných umělců Horácka) a Sdružení Q, je přední tvůrčí osobností současné výtvarné kultury na Vysočině.
Dříve se věnoval reportážní a krajinářské fotografii, později se soustředil na záznam pohybu světla v prostoru, což nezřídka spojoval s graciézností ženského aktu. V 90. letech a v prvním desetiletí po změně století byl předmětem jeho zájmu komponovaný fotografický obraz, většinou uspořádaný do tematických cyklů. Věnoval se makrofotografii, experimentoval s věcnými obrazy zmuchlaného igelitu, dospěl k podmanivé imaginaci souboru s titulem Obrazy snu a skutečnosti a k němu v protikladu ke konstruktivistickým fotografickým kompozicím prolnutým řádem geometrie.
Při každém dosavadním výstavním vystoupení vždy znovu prokázal, že mezi jeho schopnosti patří nejen komplexní znalost práce s technickými prostředky fotografie, ale rovněž výtvarné myšlení určující směr tvorby. Ono myšlení je racionálním i emočním vodítkem při snímání předmětné skutečnosti a jejího pohybu v dimenzích tvůrčí původnosti.
V posledních pěti šesti letech Kanta vícekrát předložil na autorských výstavách, jichž od poloviny 80. let uskutečnil víc než čtyřicet, a na členských výstavách Klubu výtvarných umělců Horácka a Sdružení Q rozměrné práce vzniklé metodou fotokoláže. Do poloviny března je představuje v interiéru žďárské polikliniky. Možnost pořádání komorních proměnných výstav děl výtvarné kultury zde vyvstala ze zájmu ředitele polikliniky Michala H. Zrůsta originálně oživit část rekonstruovaného interiéru.
Kolekce devíti představených fotokoláží velkého formátu (100 × 70 cm) tvoří cyklus, k jehož rozsahu autor pro futuro nejspíše přičiní další díla. Tradiční fotokoláž je výsledkem autorského sestavení vlastních či cizích fotografií nebo jejich fragmentů do významově a esteticky nového celku. Ten autor sjednotí následným vyfotografováním a kopírováním (nejlépe digitalizovaným) do formátu definitivního díla. Kantův postup je však odlišný - více výtvarný. Sám jej popisuje takto:
Vše je jednoduché. Proč to vlastně fotím? Koláž je originál s nezměněnou velikostí. Mé fotokoláže jsou založené na kolážované sestavě z různých kousků materiálu dle mé představy. Potom tuto autorskou koláž, řekněme, že má rozměry 45 × 30 cm, přefotografuji a zvětším na rozměry 100 × 70 cm. Původní koláž získá tímto zvětšením nové kouzlo. Co v malém formátu nebylo pouhým okem vidět, nebo bylo vidět nezřetelně, ve velkém formátu získalo na nové zajímavosti. To se mi na tom výsledku líbí. Proto to dělám. Samozřejmě zůstává otázkou, jestli je to dostatečně sdělné, jestli si divák uvědomí smysl toho zvětšení. Myslím si, že není nic krásnějšího, než objevovat na viděné skutečnosti novou přitažlivost. V tom hledání je pro mne kouzlo. Možná by se mé počínání mohlo vzdáleně, opravdu jen vzdáleně, přirovnat k makrofotografii. Zde též dochází zvětšením k novým obrazovým skutečnostem.
Antonín Kanta: Fotokoláže. Výstavu můžete navštívit do poloviny března každý všední den od 6.30 do 15 hodin v bufetu Polikliniky Žďár nad Sázavou.