Samořiditelný elektromobil a státní dotace
Dopravně-společenská futuristická úvaha.
Má se stát míchat do komerční sféry, do soukromého byznysu? Tak zvaný „zdravý rozum“ (ve skutečnosti ale spíš to, co nám vštěpují některé naše předchozí zkušenosti, a především mainstreamová média) nám říká, že nikoli. Že to nejlepší, co stát může udělat, je, když se do toho bude plést co nejméně. To slýcháme dnes a denně.
Americké ministerstvo dopravy plánuje utratit 4,2 miliardy dolarů (tedy zhruba sto miliard korun) z veřejných peněz na podporu autonomních, tedy samořiditelných automobilů. Jedná se o desetiletý plán s cílem „dostat autonomní automobily na americké silnice“. Jeho důležitými součástmi je sjednocení legislativy napříč americkou Unií (kde má dodnes každý stát svá pravidla) a vyřešení otázek zodpovědnosti (například co když auto bez řidiče bude bourat). Součástí bude též určování bezpečnostních standardů, testování autonomních vozů a podobně – je to tedy nezvykle aktivní přístup státu, podpořený nemalými financemi.
Jsem přesvědčený, že toto je přesně případ, kdy se to Spojeným státům stonásobně vrátí. USA v automobilech světu nedominují – ale v elektromobilech a autonomních vozidlech ano. Nejdále na světě v této branži jsou (americké) firmy Tesla a Google, a svůj autonomní elektrovůz spěšně chystá nejspíš i Apple. Jejich náskok před váhavými a pomalými automobilkami jinde na světě je obrovský a stále vzrůstá. Zásadní překážkou pro schopnost vyrábět ne tisíce, ale miliony autonomních aut je, že k tomu potřebujete trh, který je bude kupovat, a také zemi, po které budou moci tato auta jezdit.
Státní injekce do soukromého podnikání (nezapomeňme, že Tesla Motors Elona Muska obdržela 2,3 miliardy dolarů státní pomoci a další synergická Muskova firma SolarCity, též zaměřená na elektroautomobilismus, pak další 2,5 miliardy) může zapříčinit, že příští duo největších automobilek se nebude jmenovat Toyota a Volkswagen, ale Tesla a Google. S důsledkem vzniku stovek tisíc pracovních míst, přírůstku desítek nebo stovek miliard dolarů do obchodní bilance USA, ale také s odhadovaným důsledkem výrazného poklesu obětí automobilových nehod (dnes v USA třicet tisíc ročně), zraněných (dnes tamtéž 2,3 milionu lidí ročně!), s důsledkem úbytku škod při nehodách (99 miliard dolarů ročně) a s důsledkem, že motorovým vozidlem budou moct jezdit desítky milionů lidí, kteří to dnes z mnoha důvodů nemohou. V porovnání s tím mohou utracené miliardy vypadat jako drobné.
Státní pomoc soukromému podnikání: Ano či ne? Celý svět ví, že takto otázka ani odpověď nestojí. Pokud existují silné a propracované argumenty a záruky a také těžko zpochybnitelné propočty, a pokud je provedení zakázky kvalitní, mohou být státní dotace tou nejlepší investicí vůbec.
Svět to ví a často i umí. Víme a umíme to i my u nás doma?
Odkazy k tématu:
http://www.bbc.com/news/technology-35320177
http://www.wired.com/2016/01/the-feds-want-rules-for-self-driving-cars-in-the-next-6-months/