Kak Moskalyk na službe Čechov praslavil akťora Gončarov, tedy: Jak Rusáček ve službách Čechů proslavil herce Töpferů
V pondělí zemřel herec a režisér Oleg Tabakov, jeden z „ruských agentů“, kteří české kultuře pomáhali v době, kdy to bylo potřeba. Jeho nejznámější rolí byl titulní Oblomov v Michalkovově filmu z roku 1979 dle slavného románu I. A. Gončarova (který mimochodem jeho autor napsal během svého léčebného pobytu v českých Mariánských Lázních). Byla to zároveň první výrazná role Tomáše Töpfera, který Tabakova nadaboval a vryl se tak do povědomí českých diváků. Synchronní poznámka: Zvláštní náhodou „Gončarov“ znamená rusky „Hrnčířů“, zatímco „Töpfer“ je německy „Hrnčíř“…
V 60. letech začal Tabakov jezdit do pražské Mekky avantgardních divadel, a když se po vpádu vojsk Varšavské smlouvy dozvěděl, že Činohernímu klubu a jeho zakladateli Janu Kačerovi hrozí zákaz, začal on, zakladatel moskevského divadla Sovremennik (Současník), který avancoval na uměleckého ředitele MCHATU (moskevského „Národního divadla“, založeného samotným Čechovem a Stanislavským), alternovat v Kačerově inscenaci Gogolova Revizora v titulní roli Chlestakova. Roli nastudoval v Praze a poprvé ji se souborem Činoherního klubu hrál během jeho zájezdu do Švédska v roce 1967. Herec Václav Kotva, který v představení hrál Bobčinského, mi k tomu v roce 2004 řekl: „Hrálo se přesně jako ve Švédsku: Tabakov v originále, my česky. V jedné chvíli dochází v ději k situaci, kdy hejtmanka – kterou hrála Helena Růžičková – přistihne svoji dceru v objetí s Chlestakovem a tvrdě jí vyčiní, jak si to přestavuje. Když se pak chystá na Chlestakova, ten bleskurychle obrátí a říká: Ne, já nemiluju vaši dceru. Já miluju VÁS! V inscenaci to bylo uděláno tak, že padá na kolena, Hejtmance to připadá upřímné, tak padá taky a pak se mají políbit. Jenže to Tabakov neudělal. Místo aby Helenu jen políbil, přímo se k ní přisál. Obecenstvo nevědělo, co se děje. Zůstali v té pozici snad minutu, až Helena začala červenat, rudnout, fialovět a když začala modrat, z posledních sil se vzepjala a odhodila Tabakova na zem, ten opsal neuvěřitelnou křivku a dopadl na zem. A v tu chvíli začalo nejen obecenstvo, ale i my všichni na scéně i za scénou řvát smíchy a tleskat. Když k nám přijel Tabakov podruhé, bylo to s Činoherákem už nahnuté a Tabakov – jako známá osobnost ze Sovětského svazu – myslel, že nás zachrání. Jenže pak se sešel s Pavlem Kohoutem, který byl už dávno na indexu, a měl co dělat, aby zachránil v Moskvě vlastní divadlo.“ Pan Kotva zapomněl zmínit, že Tabakov (kterého v duetu s Růžičkovou s úvodem Jana Kačera můžete vidět v tomto tříminutovém záznamu) vyzval svou partnerku, aby v Moskvě hrála tutéž roli v jeho inscenaci Revizora. Namísto toho ale byli Růžičková stejně jako režisér Kačer za normalizace z Činoherního klubu vyhozeni…
Kromě českých divadelníků se Tabakov celý život přátelil s filmovým režisérem Antonínem Moskalykem a sehrál hlavní roli v jeho koprodukčním válečném filmu podle scénáře Vladimíra Körnera Kukačka v temném lese (1984), který na svou dobu velmi naturalisticky ukazoval události před a při dobývání Východního Pruska Rudou armádou. Jeho posledním příspěvkem české kultuře bylo, že z pozice rektora moskevské divadelní školy „nakomandoval“ Moskalykovi do seriálu Četnické humoresky jednu ze svých nejlepších studentek, Olgu Krasko jako Klaudynku, ruskou dceru strážmistra Arazima, kterého nehrál nikdo jiný nežli někdejší Tabakovův Spoluoblomov – Tomáš Töpfer…