Společnost a politika Ekonomika

Nového ministra financí znám čtvrt století aneb Co čekat od Ivana Pilného

Ivan Pilný. Foto Youtube

Ivana Pilného znám asi pětadvacet let, nevím ovšem, jestli mně toto přiznání pomůže, nebo uškodí. Chci ho však využít k prognóze ohledně nového ministra. 

Kompetentnost, odbornost a tak dále 

Zaslechl jsem už výtky, že IP není ekonom a že tedy postrádá odbornost. K tomu ovšem lze říci, že stejnou „odbornost“ měli: Andrej Babiš (ANO), Miroslav Kalousek (KDU-ČSL/TOP 09), Vlastimil Tlustý (ODS), Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ministr je politik a manažer – odborníky jsou jeho podřízení. Odbornost je jistě dobrá, ale je důležitější v „odborných“ resortních ministerstvech (zdravotnictví, školství, zemědělství…); finance jsou spíše zastřešujícím úřadem, který vybírá, respektive má vybírat daně od všech, a rozděluje finance všem rezortům. Důležitý je zde spíše nadhled, schopnost komunikace a konsensu, schopnost řízení. Manažerské schopnosti Ivan Pilný samozřejmě prokázal víc než dostatečně; řídil velkou firmu a úspěšně. Mimochodem, z jeho éry v českém Microsoftu si nejvíce vybavuji to, že byl schopen do firmy dostat dlouhou řadu extrémně schopných lidí a dal jim dostatečnou volnost pro práci; to každý neumí a je to docela zásadní manažerská dovednost.

Bude, či nebude nový ministr loutkou Andreje Babiše?

Myslím, že z nemnoha možností, které připadaly v úvahu (dle dohodnuté logiky, že na ministerstvo „má nárok“ ANO, a nepřipadá v úvahu, že by tam nešel nominant hnutí), je Ivan Pilný jako člen ANO možná vůbec nejčastější a nejhlasitější kritik poměrů ve straně. Samozřejmě to není „stranický disident“ a nepůjde proti ANO, ale naprosto si nemyslím, že by byl poslušným vykonavatelem příkazů od Šéfa. Řečeno bez okolků: bude loajální, pokud to půjde, ale nebude dělat sviňárny. Ale je to jen můj názor, mohu se jistě mýlit.

Co nový ministr může a co by určitě měl

Je to funkce velice nakrátko; nic moc nového se před volbami nedá vymyslet, jedovatě bych Ivanovi řekl: „Tohle velké kulaté je volant, ten, prosím tě, drž rovně a na nic dalšího nesahej.“ Nicméně existují náznaky z minulosti, které je dobré pečlivě sledovat: Ivan Pilný v minulosti silně plédoval za zjednodušení a zmírnění státní buzerace směrem k podnikatelům, za ulehčení jejich života, za modernizaci a digitalizaci státní správy. A zde může konat rychle: může například okamžitě zmírnit stále častější případy úřední svévole (tzv. „zajišťovací případy“, kterými lze bez možnosti obrany zlikvidovat firmu tím, že se jí doměří jakési „budoucí možné DPH“ s tím, že její vina se zjistí později podle logiky “zastřelte je všechny, pámbu si je pak roztřídí“). Může zmírnit trestající ruku ministerstva při dodržování EET a může (měl by!) začít pracovat na zmírnění EET tak, aby se neaplikovalo na velmi drobné podnikatele, na drobné rukodělné výrobce, na drobné prodejce na trzích, na malé vesnické hospody a stánky, všude tam, kde EET nic nepřináší a jen škrtí. A rovněž by nebylo špatné předložit za dosavadní fungování EET věrohodný účet: tolik to stálo, tolik to vydělalo. Toto sledujme a podle toho posuzujme práci (a nezávislost, či – méně entuziasticky řečeno – integritu) nového ministra financí.